Hoe beïnvloedt muziek de leren met muziek?

Luistert u naar muziek tijdens het huiswerk of het doen leren met muziek van wiskundige taken? Wat is de impact van het luisteren naar muziek op korte termijn menselijk geheugen? We presenteren leren de resultaten van het onderzoek van dr. Primack.

muziek

Hoe beïnvloedt muziek de leren met muziek?

Waar luisteren we naar?
Het beantwoorden van bovenstaande vragen is niet eenvoudig. Aan de ene kant hebben we de studies, volgens welke als de gewenste medium van de muziek in verband met de dreiging van een depressie, aan de andere kant hebben we een studie die muziek beschouwt muziek als een factor die verantwoordelijk is voor de optimalisatie van cognitieve en schoolprestaties (zoals lezen). Ouders kunnen de indruk hebben dat ze worden geconfronteerd met een keuze tussen de geestelijke gezondheid van een kind en zijn schoolsucces. De traan tussen het redden van de emotionele sfeer en de cognitieve sfeer is echter duidelijk.

Dr. Primack’s onderzoek toonde niet aan dat leren met muziek de voorkeur voor muziek de opkomst van een stoornis bij adolescenten beïnvloedt, maar alleen in verband wordt gebracht met depressie. Het is absoluut niet eenduidig. Jonge mensen die deelnemen aan deze studie zijn al gediagnosticeerd als gezond of lijden aan een depressie, dus het is mogelijk dat voorkeuren het gevolg zijn van de stoornis, en niet andersom. Het was niet experimenteel geprobeerd om depressie te veroorzaken – en terecht, omdat het hoogst onethisch zou zijn.

Hoe luisteren we?

De manier waarop we muziek ontvangen is niet zonder betekenis. Het belang van de situationele context onthulde het onderzoek van Nick Perham naar de invloed van achtergrondmuziek leren op het uitvoeren van een bepaalde taak met betrekking tot het geheugen. Onderzoek met proefpersonen door de reconstructie van een reeks van 8 medeklinkers in de volgorde van hun presentatie bleek dat het niet uitmaakt voor de resultaten of tijdens de uitvoering van de taken proefpersonen luisteren op de achtergrond geliefde of een hekel aan hun muziek.

Dezelfde studie bewees dat de uitvoering van de taak verslechterde in degenen die achtergrondmuziek hoorden, terwijl betere resultaten werden verkregen door mensen die niet werden vergezeld door muziek tijdens het uitvoeren van de taak. Nick Perham schrijft de negatieve invloed van achtergrondmuziek toe aan de resultaten van het verzwakken van de mogelijkheid om de lijst van medeklinkers in het geheugen te herhalen die wordt gepresenteerd om te onthouden en te reproduceren. Het houden van informatie in het korte termijn geheugen vereist herhaling, waardoor het moeilijk veranderende omstandigheden in de muziek omgeving, omdat men meende dat het beter is om naar muziek te luisteren voordat het uitvoeren van taken in stilte. Daarom was het voor deze taak belangrijker hoe en wanneer we luisteren dan waar we naar luisteren. Misschien zou een gedetailleerder onderzoek van het onderzoek van Dr. Primack even intrigerende resultaten hebben leren met muziek.

Hoe kiezen we en hoe we voorkeuren aangeven?

Betwijfel het verergerd door het feit dat we als mensen gevoelig zijn voor anderen en evaluatie – zelfs als we onbewust doen – we ons gedrag veranderen, afhankelijk van de vraag of het zal worden getoond aan andere mensen. Dit kan dezelfde onderzoeker, kan een persoon uit de antwoorden op de vragenlijst codering voorkeuren zijn – is het belangrijk dat in aanvulling op de andere persoon getest zullen toegang hebben tot zijn antwoorden te hebben.

Het verzekeren van anonimiteit is misschien niet genoeg om dit effect te compenseren. Een studie door Suvi Silfverberg, Lassi A. LIIKKANEN en Airi Lampinen van Helsinki Institute for Information Technology HIIT bleek dat adolescenten en jonge volwassenen hebben de neiging om “cheat” als informatie over hun muzikale voorkeuren openbaar worden gemaakt. Kies eerst de muziek in overeenstemming met het gewenste leren met muziek beeld door hen, hun voorkeuren te verklaren, en dan – naar de consistentie van de feitelijke en gewenste zelfbeeld te behouden – het veranderen van geluisterd naar zulke muziek, verklaarde hij, en die openbaar moeten worden gemaakt.

Op deze manier ondervraagde jonge mensen van Finse onderzoekers controleren hun imago wanneer zij zich ervan bewust zijn dat hun muzikale voorkeuren automatisch in hun leren  online profielen worden gepubliceerd. We moeten dus omgaan met de feedback die leidt tot de verandering van muziek waarnaar door jongeren wordt geluisterd, voor strikt zelfpresenterende doeleinden, maar zonder de voorkeuren te veranderen.

Op dit moment moet je je afvragen of al dan niet voort te zetten onderzoek naar het verband muziek en depressie, waarbij rekening wordt gehouden met de mogelijke verklaringen voorkeuren afwijken van de werkelijke muziek smaken en voorkeuren in het bijzonder, omdat muziek het een hekel aan het luisteren naar muziek om het imago te behouden kan negatieve invloed hebben op de stemming.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *